Inicialment, com a grup, després de reflexionar com treballar els barbarismes i castellanismes vam concloure que aquesta temàtica no implicava la utilització de materials exclusivament lèxics sinó que podíem utilitzar una altra vessant de la llengua, com en aquest cas, la literatura. Després de debatre en grup el ventall de possibilitats, vam decidir treballar un conte i una poesia que s’adeqüessin a les necessitats del tema lèxic de barbarismes i castellanismes i a les característiques d’un grup de cicle superior.
JUSTIFICACIÓ DE LA TRIA DEL POEMA
JUSTIFICACIÓ DE LA TRIA DEL POEMA
Hem triat el poema Cuca de llum de Mercè Rodoreda perquè compleix les característiques que creiem que hauria de tenir un poema per ser treballat per alumnes de cicle superior i perquè s’escau a les nostres necessitats per a treballar els barbarismes i castellanismes.
Els aspectes dels quals es parla en l’anterior paràgraf són la seva forma i el seu contingut, és a dir, per la manera en què l’autora ens descriu una acció quotidiana d’un animal, que ens va fer pensar que potser els nens també trobarien atractius a l’hora de treballar i el ventall de possibilitats que ens pot donar a l’hora de treballar els barbarismes i castellanismes.
El poema Cuca de llum, pertany al llibre Bestioles de Mercè Rodoreda i tracta sobre un animaló que pot semblar insignificant per la seva mida però que, durant una època de l’any (l’estiu), està molt present en el nostre dia a dia i, sobretot, en la dels infants. A més a més, són animals amb els que els nens els hi agrada jugar i els quals desperten el seu interès. Quants cops hem que un nen no s’ha preguntat com pot ser que un animal faci llum?
Mercè Rodoreda aconsegueix mostrar amb quatre versos què és allò que sent la Cuca de llum. A més a més, ho fa convertint els propi animal en narrador i això fa que els nens puguin sentir la poesia més propera, ja que el propi animal està explicant com se sent, que és el que fa cada dia, etc. Considerem molt interessant el fet que els nens, a part de treballar els barbarismes i castellanismes (fita principal d’aquesta unitat didàctica), puguin aprendre nous coneixements sobre aquests animals a partir d’un poema i podem engrescar-los a la lectura i a no tenir por a la poesia i a autors de gran renom com Mercè Rodoreda.
Per tant, esperem que els alumnes gaudeixin tant com nosaltres a l’hora de llegir i treballar el poema de la Cuca de llum, ja que les activitats que proposem més endavant han estat elaborades pensant sempre en el fet que els nens treballin els barbarismes i castellanismes, la poesia i, a més a més, ho puguin fer de manera dinàmica i atractiva.
JUSTIFICACIÓ DE LA TRIA DEL CONTE
Pel que fa a l’adaptació del conte de Joan Amades i Gelat, El molinet de sal, pensem que pot ser molt interessant de treballar no sols per la seva extensió reduïda que permet la lectura i comprensió en poques sessions, sinó també per la seva senzillesa lèxica amb la qual els alumnes poden trobar més fàcilment els barbarismes i castellanismes que inserirem en el text per tal de treballar-los amb les activitats pertinents.
Aquest conte no sols és adaptable a cicle superior, i a més es poden treballar temàtiques molt diverses. En primer lloc, trobem una justificació original de per què l’aigua del mar és salada, i considerem que seguint amb l’exemple podria ser un pretext per treballar la creativitat, és a dir, els alumnes podrien trobar respostes a altres preguntes que s’hagin formulat alguna vegada, o bé podrien canviar el final de la lectura per un altre de diferent. Per altra banda, hem vist que en el conte els valors tenen un paper molt important, i que seria interessat de treballar de manera més o menys explícita.
No hay comentarios:
Publicar un comentario